آخرین اخبار

This is some blog description about this site

با انواع Server Cluster و مزایای آن آشنا شوید

با انواع Server Cluster و مزایای آن آشنا شوید

ممکن است در حوزه فناوری اطلاعات، مفهوم سرور کلاستر (Server Cluster) به گوشتان خورده باشد. هر شرکت یا سازمانی که ارائه دهنده خدمات آنلاین یا سرویس های مبتنی بر وب می‌باشد، باید از سرورهایی با کارکرد بالا برخوردار باشد تا بتواند به خوبی نیازها و انتظارات کاربران را به طور اثربخش برآورده سازد. خرابی های مکرر می‌تواند برای کسب و کار فاجعه آمیز باشد زیرا منجر به افزایش نارضایتی مشتریان و از دست رفتن درآمد می‌شود.

به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری در سرور کلاستر برای بهبود زمان کارکرد سرویس‌های hosted وب، امری حیاتی و مورد نیاز برای شرکت محسوب می‌شود. در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با مفهوم Server Cluster، انواع آن و مزایایی که برای کسب و کار به همراه دارد آشنا کنیم، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

Server Cluster چیست؟

سرور کلاستر به مجموعه ای از سرورها اطلاق می‌شود که تحت یک address IP با یکدیگر کار می‌کنند تا سطح دسترسی بیشتری را به کاربران ارائه دهند. سرور کلاسترها اغلب برای سرویس های فایلی، چاپی، پایگاه داده و پیام رسانی استفاده می‌شوند. اگر سروری down شود، سروری دیگر جایگزین آن می‌شود تا از ایجاد اختلال در کارکرد کلاستر جلوگیری به عمل آید و کاربران بتوانند بدون مشکل از خدمات استفاده کنند.

همانطور که در شکل زیر قابل مشاهده است، چندین سرور به یک سیستم متصل هستند. بنابراین به محض اینکه یکی از این سرورها دچار مشکل می‌شود، حجم کار به سرور دیگری منتقل خواهد شد. هر سرور (که به آن node نیز گفته می‌شود) دستگاه های خود را در محیط خوشه بندی شده، مدیریت می‌کند و از یک کپی سیستم عامل که برای اجرای سرورها از آن استفاده می‌کند، نیز برخوردار است. این موضوع، باعث افزایش قابلیت اطمینان، ثبات و تامین امنیت داده های حساس خواهد شد.

سرور کلاستر چیست

انواع سرور کلاسترها

به طور کلی، سه نوع سرور کلاستر وجود دارد. وجه تمایز هر یک از آن ها در نحوه اتصال سیستم کلاستر (node) به دستگاهی که داده های پیکربندی را ذخیره می‌کند، می‌باشد.

کلاستر Quorum واحد یا کلاستر Quorum استاندارد

این نوع کلاستر شامل چندین node است که هر کدام دارای یک یا چند آرایه کلاستر دیسک بوده و توسط یک اتصال واحد به نام bus به هم متصل شده اند. هر یک از آرایه‌های کلاستر دیسک نیز توسط یک سرور مدیریت می‌شوند.

کلاستر Majority Node Set

برخلاف کلاستر Quorum استاندارد، داده‌های پیکربندی کلاستر Majority Node Set متعلق به هر node بوده و در تمام node ها نیز ثابت است. این نوع کلاستر سرور نیازی به bus ذخیره سازی مشترک ندارد زیرا هر node در یک کلاستر Majority Node Set یک کپی از Quorum را به صورت محلی (local) ذخیره می‌کند. از آنجایی که این نوع سرور کلاستر برای کارکرد نیازی به bus ذخیره سازی مشترک ندارد، آزادی عمل بیشتری را برای مدیریت سرور بصورت ریموتی در اختیار می‌گذارد. این نوع سرور کلاستر برای کلاسترهایی که سرورهای مجزا در مناطق مختلف دارند گزینه ای ایده آل و مناسب بشمار می‌آید.

کلاستر تک Node

این نوع سرور کلاستر فقط دارای یک node بوده و اغلب برای تست یا طراحی و توسعه سیستم های کلاستری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این نوع سرور کلاستر به دلیل failover بسیار محدود، توان چندانی ندارد.

قبل از آنکه سرور کلاستر مورد نظر خود را انتخاب کنید بهتر است در وهله‌ی اول، با یک دیتاسنتر محلی یا ارائه دهنده hosting وب مشورت کنید. در حالت ایده آل، کلاستر Quorum استاندارد مناسب ترین گزینه برای شما خواهد بود، مگر اینکه نیازهای گسترده ای داشته باشید یا دارای چندین سایت در مناطق مختلف جغرافیایی باشید.

طراحی و پیاده سازی معماری کلاستر سرور مزایای متعددی را برای شرکت شما به ارمغان خواهد آورد که در ادامه مقاله به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

در دسترس بودن منابع بیشتر

اگر سروری در یک کلاستر از کار بیفتد، بار آن را می‌توان در هر زمانی به سایر سرورهای درون شبکه منتقل نمود تا در زمان و منابع ارزشمند صرفه جویی شود.

استفاده استراتژیک از منابع

با سرور کلاسترها، کنترل کاملی بر نحوه توزیع بار بر نودها دارید. این کار باعث کاهش هزینه‌های اضافی می‌شود و شما را قادر می‌سازد تا از منابع به شکل منعطفی استفاده کنید.

بهبود عملکرد

با داشتن چندین ماشین، قدرت محاسباتی بیشتری نیز در دسترس شما خواهد بود.

مقیاس پذیری بهتر

به لطف سرور کلاستر می‌توانید به راحتی با بالا رفتن تعداد کاربران، قابلیت های محاسباتی و ذخیره سازی را نیز گسترش دهید.

مدیریت ساده تر

کلاسترینگ، مدیریت سیستم های بزرگ یا همیشه در حال رشد را آسان تر می‌کند.

مزایای سرور کلاستر

نیازهای خود را ارزیابی کنید

همانطور که می‌دانید، افزونگی (Redundancy) شبکه و خدمات برای عملکرد کارآمد و اثربخش سیستم های IT حیاتی و ضروری است. با استقرار یک محیط سرور کلاستری می توانید از شبکه خود در برابر اختلالات یا خرابی های غیرمنتظره محافظت کنید. از مزایای این امر نیز می توان به مواردی از قبیل کارکرد مطمئن، افزایش امنیت داده ها و راضی نگه داشتن مشتریان در هر شرایطی، اشاره نمود.

عمدتاً کسب و کارها از مدل clustered multi-server برای افزایش انعطاف پذیری و مقیاس پذیری در برنامه هایی استفاده می‌کنند که در آن کل عملیات (از اتصال به شبکه تا ذخیره سازی) بر روی یک سرور واحد صورت می پذیرد. کلاسترینگ این امکان را فراهم می‌کند که یک سرور واحد را برای پاسخگویی به نیازهای در حال افزایش کسب و کار مقیاس پذیر کنید، چون اضافه کردن یک node جدید به کلاستر به آسانی صورت می‌گیرد.

نتیجه گیری

اگر می خواهید downtime را کاهش دهید و در مقابل، مقیاس پذیری و در دسترس بودن سرویس ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهید، سرور کلاستر گزینه‌ای ایده آل برای شما خواهد بود. قبل از استقرار سرور کلاستر می بایست نیازهای شبکه خود را به خوبی ارزیابی کنید و از یک کارشناس IT خبره یا ارائه دهنده هاستینگ وب مطمئن مشاوره بگیرید.

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره
  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید