آخرین اخبار

This is some blog description about this site

7 نوع تکنولوژی مجازی سازی در دنیای فناوری و ارتباطات

7 نوع تکنولوژی مجازی سازی در دنیای فناوری و ارتباطات

در دنیای امروزی، واژه مجازی سازی (Virtualization) به کلمه‌ای کلیدی و پر اهمیت برای کسب و کارهای مختلفی تبدیل شده است که با تکنولوژی سر و کار دارند،. از آن‌جایی که کامپیوترهای مدرن امروزی دارای CPU و RAM های پر سرعت و گران قیمتی هستند، مجازی سازی سیستم‌ها می‌تواند تنها راه حل برای بالا بردن راندمان اجزاء سخت افزاری و نرم افزاری باشد.

با استفاده از مجازی سازی می‌توان از حداقل منابع، حداکثر کارایی و اثر بخشی را بدست آورد و این عمل با ایجاد لایه‌ی مجازی سازی شده بین اجزای سخت افزاری و کاربر صورت پذیرد که در نهایت باعث به وجود آمدن ماشین‌های مجازی (Virtual Machines) می‌شود تا بتوان چندین سیستم عامل را بر روی یک سیستم سخت افزاری اجرا کرد. 

در این مقاله قصد داریم تا به توضیح 7 نوع تکنولوژی مجازی سازی در دنیای فناوری بپردازیم که هر کدام از آن‌ها از المان‌های مختلفی استفاده می‌کنند و می‌توانند تاثیرات متفاوتی برروی امنیت شبکه داشته باشند:

  • 1.مجازی سازی سیستم عامل یا ماشین مجازی (OS Virtualization/Virtual Machine)
  • 1.مجازی سازی سرور-اپلیکیشن (Application-Server Virtualization)
  • 3.مجازی سازی اپلیکیشن (Application Virtualization)
  • 4.مجازی سازی اجرایی/مدیریت (Administrative Virtualization)
  • 5.مجازی سازی شبکه (Network Virtualization)
  • 6.مجازی سازی سخت افزار (Hardware Virtualization)
  • 7.مجازی سازی ذخیره اطلاعات (Storage Virtualization)

 

با توجه به محدودیت‌ سیستم‌ها و سرورهای x86 بسیاری از شرکت‌های حوزه IT می توانند با قرار دادن چندین سرور با وظایف متفاوت ، این محدودیت را از میان بر دارند. با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی نه تنها زیر ساخت‌ها، بلکه سیستم‌های اتوماسیون و شبکه های سازمانی نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و امکانات بسیاری در اختیار افراد گذاشته می‌شود.

1.مجازی سازی سیستم عامل یا ماشین مجازی (OS Virtualization/Virtual Machine)

این نوع مجازی سازی از متداول ترین نوع مجازی سازی‌ها می‌باشد که به وسیله اجرای چندین سیستم عامل بر روی یک دستگاه امکان انجام عملیات مختلفی را به صورت همزمان در اختیار قرار می دهد. با استفاده از این نوع مجازی سازی هزینه کمتری برای سیستم‌های سخت افزاری، کابل کشی و انرژی برق پرداخت خواهد شد و در عین حال می‌توان کارها را با سرعت و کیفیت بالاتری به انجام رساند.

 7نوع مجازی سازی در ارتباطات 

2.مجازی سازی سرور-اپلیکیشن (Application-Server Virtualization)

مجازی سازی سرور و اپلیکیشن نیز به طور گسترده به عنوان (Advanced Load Balancing) کاربرد دارد که به گسترش اپلیکیشن‌ها از طریق سرورها و سرورها از طریق اپلیکیشن اشاره دارد. این عمل سبب می‌شود که بار اضافی از روی سرورها برداشته شده و به اصطلاح سرور overload و down نشود. همچنین امکان مدیریت آسان‌ بر روی سرورها و اپلیکیشن ها را نیز فراهم می‌کند و می‌توان بر روی تمامی آن‌ها به عنوان یک سیستم واحد مدیریت یکپارچه اعمال نمود که در نتیجه، باعث افزایش امنیت کلی شبکه خواهد شد، زیرا، فقط یک سرور بر روی شبکه Public قابل مشاهده می باشد در حالی که مابقی سرورها پشت یک appliance امنیتی در نقشreverse proxy مخفی هستند.

 7نوع مجازی سازی در فناوری

 7نوع مجازی سازی در فناوری

3.مجازی سازی اپلیکیشن (Application Virtualization)

در بیشتر مواقع به دلیل شباهت بین مفهوم مجازی سازی اپلیکیشن با مجازی سازی سرور-اپلیکیشن، این دو مفهوم باعث سردرگمی می‌شوند. در این حالت اپلیکیشن‌ها برروی کامپیوترهای مختلفی اجرا می شوند در حالی که برروی یک هارد درایو قرار دارند و از طریق یک سرور در حال اجرا هستند. در عین حال برای اجرای برنامه‌ها از RAM و CPU ای که به صورت مرکزی برروی یک سرور ذخیره شده اند استفاده می شود. مانند سرویس‌های ترمینال مایکروسافت (Microsoft Terminal Services) و برنامه‌های تحت Cloud که انتشار آپدیت های امنیتی سرویس مایکروسافت را بهبود می بخشند و یا پروسه حذف نرم افزارها را ساده تر می کنند.

 7نوع مجازی سازی در فناوری و ارتباطات

4.مجازی سازی اجرایی (Administrative Virtualization)

مجازی سازی اجرایی/مدیریتی به دلیل اینکه در درجه اول در دیتا سنترها استفاده می شد احتمالا یکی از ناشناخته ترین نوع مجازی سازی‌ها می‌باشد. مجازی سازی administration یا management به معنای تقسیم نقش‌ها و وظایف مدیریتی از طریق user یا group policy ها است. برای مثال، ممکن است بعضی گروه ها فقط دسترسی خواندن دیتای سرورهای خاص فایلهای برنامه، infrastructureها و roleهای تعریف شده را داشته باشند اما دسترسی تغییر بر روی آن‌ها ندارند.

 تکنولوژی مجازی سازی در ارتباطات

 

5.مجازی سازی شبکه (Network Virtualization)

مجازی سازی شبکه شامل مدیریت مجازی IP و یا دیگر مواردی می‌شود که از طریق ابزارهایی مانند NIC، سوئیچ‌ها، تگ‌های VLAN و جداول مسیریابی (Routing Tables) امکان پذیر است.

6.مجازی سازی سخت افزار (Hardware Virtualization)

این نوع مجازی سازی شباهت بسیار زیادی به مجازی سازی سیستم عامل دارد و حتی در بعضی مواقع برای مجازی سازی سیستم عامل مجازی سازی سخت افزار مورد نیاز است. با مجازی سازی سخت افزار می‌توان به جای آنکه چندین نرم افزار مختلف بر روی یک دستگاه اجرا شوند، به تک تک اجزای دستگاه کارها و وظایف مختلفی را محول کرد.

 7نوع تکنولوژی مجازی سازی در ارتباطات

7.مجازی سازی فضای ذخیره سازی اطلاعات (Storage Virtualization)

مجازی سازی فضای ذخیره سازی، مدیریت بر آرایه ای از سرورهاست که توسط یک سیستم ذخیره سازی مجازی انجام می‌شود. سرورها از محل ذخیره سازی دقیق داده های خود مطلع نیستند و این عمل متکی به نرم افزار است تا ظرفیت موجود از دستگاه‌های فیزیکی را شناسایی کند و سپس آن‌ ظرفیت را به عنوان استخر ذخیره سازی (Pool of Storage)در محیط مجازی برای ماشین‌های مجازی در اختیار بگذارد.

 7نوع تکنولوژی مجازی سازی در فناوری و ارتباطات

از آن جایی که "مجازی سازی" به تازگی تبدیل به کلمه‌ای مهمی در دنیای فناوری شده است، شرکت‌ها در حال ورود به این عرصه هستند تا بتوانند با استفاده از منابع محدود حداکثر اثر بخشی، کارایی و بهره وری را داشته باشند و پاسخگوی نیازهای مشتریان در کمترین زمان باشند و اقدامات امنیتی را جهت بهبود و رفع مشکلات اعمال کنند.

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره
  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید