آخرین اخبار

This is some blog description about this site

5 موضوع داغ و جذاب حوزه شبکه‌ های ارتباطی در سال 2020

5 موضوع داغ و جذاب حوزه شبکه‌ های ارتباطی در سال 2020

موضوعات داغ و جذابی که در حوزه شبکه‌های ارتباطی و در سال 2020 از نظر شرکت و مدیران سیسکو (Cisco) مورد بحث قرار گرفته است شامل: شبکه‌های ارتباطی مجازی، SD-WAN , Wi-Fi 6 , کنترل چند دامنه (Multi-Domain Control) , و نقش کلیدی مهندسان شبکه به عنوان برنامه نویسان شبکه در این حوزه می‌باشد.

بنا به گفته‌ی آناند اسوال، معاون ارشد سازمان مهندسان شبکه سیسکو، این مباحث بر تغییر کلی شبکه‌های ارتباطی و ساختار ‌آن‌ها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و این به معنای گسترش عملیات دیتا سنترها به سمت Cloud و مجازی سازی آن‌ها است که در نهایت شاهد پیامدها و نتایج مختلفی خواهیم بود.

وی ادامه داد: این تغییرات زیر ساختی در سال 2020 برروی فرآیندهای مختلف کسب و کارها، چگونگی دسترسی به فرآیندها و اقداماتی که جهت بالا بردن سطح امنیت لازم است تاثیر می‌گذارند و باعث ایجاد تغییرات بنیادی در اقتصادی بودن شبکه‌های ارتباطی خواهند شد.

در این مقاله آناند اسوال به توضیح این 5 موضوع پرداخته و ما قصد داریم تا به بیان گفته‌های او بپردازیم.

 

شبکه ارتباطی Wi-Fi 6 و نسل ششم شبکه تلفن همراه

در وهله‌ی اول فناوری بی سیم، به ویژه شبکه های ارتباطی وای-فای 6 در سال 2020، به سرعت کسب و کارهای مختلف و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار خواهند داد. جدیدترین موبایل‌های هوشمند شرکت‌های Apple، Samsung و ... همراه با تکنولوژی 5G عرضه خواهند شد و سهم قابل توجهی از بازار را احاطه خواهند کرد که پیامدهای آن، متوجه بازار تلفن همراه خواهد شد.

اگر چه این نسل جدید از موبایل‌ها هنوز به مرحله‌ی تولید انبوه نرسیده اند اما در سال 2020 شاهد ورود آن‌ها به بازار جهانی خواهیم بود و طبق گفته‌های آناند اسوال، پروژه‌های سیسکو نشان می‌دهند که درصد قابل توجهی از مردم جهان از این شبکه های ارتباطی در گوشی‌های تلفن همراه بهره‌مند خواهند بود.

همچنین سال 2020 نقطه‌ی شروع تغییرات بنیادی در شبکه‌ های ارتباطی Wi-Fi خواهد بود و پروژه‌های مختلفی مانند OpenRoaming در این خصوص انجام خواهند گرفت. شرکت سیسکو به منظور آسان سازی متصل شدن به شبکه‌ ها Wi-Fi ، LTE و دیگر شبکه‌ های بی سیم را در پروژه OpenRoaming از فناوری Hotspot 2.0/IEEE 802.11u استفاده می‌کند و پایداری بی نظیری را ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است، شرکت‌های Samsung، Boingo و GlobalReach در این پروژه با سیسکو همکاری می‌کنند.

همچنین سال 2020 نقطه‌ی شروع تغییرات بنیادی در شبکه‌های ارتباطی Wi-Fi خواهد بود و پروژه‌های مختلفی مانند OpenRoaming در این خصوص انجام خواهند گرفت. شرکت سیسکو به منظور سهولت اتصال به شبکه‌ها Wi-Fi ، LTE و دیگر شبکه‌های بی سیم در پروژه OpenRoaming از فناوری Hotspot 2.0/IEEE 802.11u استفاده می‌کند که پایداری بی نظیری را ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است، شرکت‌های Samsung، Boingo و GlobalReach نیز در این پروژه با سیسکو همکاری می‌کنند.

وی افزود: اگر چه در کوتاه مدت شاهد تغییر خاصی در سرعت دسترسی به شبکه‌ های ارتباطی نخواهیم بود اما در طولانی مدت، با تحول چشمگیری که در سرعت و پوشش محدوده وسیع تری از شبکه‌ های Wi-Fi اتفاق خواهد افتاد، کارایی و اثربخشی شبکه‌ های ارتباطی به طور قابل توجهی بالا خواهد رفت.

ورود تکنولوژی SD-WAN به شبکه‌ های ارتباطی

در این بخش اهمیت و نیاز به تکنولوژی SD-WAN در شبکه‌های ارتباطی را مد نظر قرار خواهیم داد، اسوال اشاره کرد: ما در حال حاضر شاهد رقابت شدیدی بین کمپانی‌های مختلف هستیم تا بهترین اقدامات را جهت بالا بردن امنیت دسترسی به Cloud Applications انجام دهند. وی افزود، پراکندگی اتصال و رشد شبکه‌های ارتباطی Multicloud باعث می‌شود که کسب و کارها در شبکه‌های خود از فناوری SD-WAN استفاده کنند.

در همین حال، بسیاری از ارائه دهندگان سرویس‌های ابری مانند Amazon، Google و Microsoft با شرکت‌های فعال در زمینه خدمات و تجیهزات شبکه‌‌ های ارتباطی مانند سیسکو در ارتباط هستند تا با یکدیگر جهت توسعه تکنولوژی SD-WAN همکاری‌های لازم را داشته باشند. طبق گفته‌های وی، انتظار می‌رود که چنین مشارکت‌هایی در سال آینده عمیق تر باشند و پیشرفت‌های متعددی طبق گزارشات شرکت Gartner صورت می‌پذیرد.

طبق تحلیل Gartner، تکنولوژی SD-WANدر حال جایگرین نمودن روند Routing و افزودن راهکار Path Application-Aware در بین چندین لینک، orchestration متمرکز و native security می باشد

علاوه بر این، او اشاره کرد: فناوری SD-WAN در حال ارتقاء سطوح کسب و کار (Managed Service Providers (MSPs است و باعث روی آوردن بسیاری از این کسب و کارها به SD-WAN شده است.

او ادامه داد: "ما انتظار داریم که MSP ها تقریباً دو برابر نرخ رشد فعلی در بازار رشد کنند و با توجه به حوزه‌های مختلف شبکه، تخصص خود را افزایش دهند."

شبکه‌ های ارتباطی Multi-Domain منحصر به فرد

در دنیای سیسکو، ادغام کردن domain‌های شرکت و Cloud به شبکه ارتباطی wide-area آسان‌تر خواهد شد و طبق گفته‌های اسوال این آسان سازی در سال 2020 ادامه خواهد یافت. ایده کلی این است که اجزاء کلیدی نرم افزار Application Centric Infrastructure و مرکز DNA سیسکو را با یکدیگر یکپارچه کرده و به عنوان یک سیستم چند شبکه‌ای از آن استفاده گردد که در این‌صورت صرف نظر از مکان اتصال به شبکه امکان اعمال سیاست های کنترل یکسان بر دسترسی کاربران، دستگاه ها و برنامه ها را تنظیم می‌کند.

ACI بسته های data-center شبکه (SDN) سیسکو می‌باشد که ارائه دهنده فناوری شبکه سازی intent-based بوده و با در اختیار گذاشتن این فناوری برای مشتریان، آن‌ها نیز می‌توانند تغییراتی را در قوانین شبکه‌های ارتباطی ایجاد کنند و از تحویل dataها مطمئن شوند.

مرکز DNA یک پکیج کلیدی است که ویژگیهای اتوماسیون، اطمینان پذیری تنظیمات ، تفکیک پالسی ها و یکپارچه سازی سیاست‌های سازمانی را برای شبکه های ارتباطی بر عهده دارد. مرکز DNA سیسکو به تیم IT امکان کنترل و دسترسی با استفاده از خط مشی ها تعریف شده توسط نرم افزار SD-Access) ، provision) خودکار از طریق اتوماسیون DNA سیسکو و مجازی سازی دستگاه ها از طریق (Network Functions Virtualization (NFV را می دهد و خطرات امنیتی را از طریق تقسیم بندی و رمزگذاری کمتر می کند.

اسوال اضافه کرد: "برای مدیریت بهتر، سریع‌تر و ایمن، باید domainها در حوزه های مختلف با هم همکاری کنند." "هر کنترل کننده domain برای فعال کردن اتوماسیون، تجزیه و تحلیل و بالا بردن سطح امنیت در حوزه های مختلف باید به صورت هماهنگ کار کنند."

طبق گفته‌های وی: نسل بعدی معماری کنترلرهای network fabrics، امکان مدیریت یکپارچه سیستم های مختلف را همراه با استفاده از API ها و ساختار داده های تعریف شده برای ارتباطات بین دستگاه و درون دامنه را فراهم می کند. وی نوشت: "الگوی شبکه سازی مبتنی بر هدف که بنگاه ها در سال 2019 پذیرش آن را آغاز کردند، با وجود این‌که پیچیدگی های شبکه را به همراه خواهد داشت اما مدیریت بر آن‌را ساده تر می کند."

 

کاربرد شبکه‌ ارتباطی به عنوان سنسور

مدت زماني است كه مفهوم استفاده از شبكه برای چيزی فراتر از سرعت و feedها مورد بحث قرار گرفته است، اما ممكن است اين ایده در سال آينده وجود نداشته باشد.

وی گفت: "با نرم افزاری که قادر به نمایش مشخصات و طبقه بندی دستگاه ها، end point ها و برنامه های کاربردی می باشند و حتی اطلاعات را هنگام ارسال رمزگذاری می‌کنند، شبکه قادر خواهد بود تا دستگاه ها را به صورت خودکار در شبکه های مجازی قرار دهند و رول صحیح را برای محافظت از دستگاه ها فعال سازد و درنهایت مسائل امنیتی را به سرعت شناسایی کنند"

در نهایت، سیستم ها قادر خواهند بود تا مسائل را به تنهایی اصلاح کنند و یا حداقل تیکتی برای help-desk مربوطه ثبت کنند که در نهایت با توجه به پیچیدگی شبکه های ارتباطی این موضوع به طور فزاینده ای اهمیت پیدا می کند.

اسوال ادامه داد: این هوشمندی می تواند مفید بودن در شبکه های وایرلس را اثبات کند به صورتی که شبکه می تواند اطلاعاتی در مورد چگونگی حرکت افراد یا اشیا از طریق فضاهای فیزیکی و استفاده ازاین فضاها را جمع آوری کند مانند دستگاه های IOT در مشاغل یا وسایل پزشکی در بیمارستان

او نوشت: "این داده ها می توانند به طور مستقیم به صاحبان تسهیلات کمک کنند تا فضاهای فیزیکی خود را برای بهره‌وری ، سهولت در مکان یابی یا حتی بهبود خرده فروشی بهینه کنند." وی گفت: "این قابلیت هایی است که در سال 2019 به پایان رسیده است ، " اما با مطلع شدن مدیران کسب و کار از قابلیتها، استفاده از این فناوری به سرعت فراگیر می شود."

وظایف در حال تغییر مهندسی شبکه

محیط شبکه ارتباطی software-oriented به شکل قابل توجهی در حال رشد می‌باشد و تخصص مهندسان شبکه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اسوال نوشت: روشی استاندارد که اپراتورهای شبکه از آن پیروی می کنند - ارائه امکانات شبکه ارتباطی با استفاده از اینترفیس‌های command-line مانند CLI - به پایان خواهد رسید. "امروزه، شبکه های intent-based به ما اجازه می دهند تا به شبکه بگوییم که چه کاری می خواهیم انجام دهد و تنظیمات دستگاه‌های جزئی و منفرد را به سیستمی بزرگتر واگذار کند."

وی گفت: از این پس مشتریان می توانند به روزرسانی‌ها و تغییرات را با کنترلرهای شبکه‌ ارتباطی مدیریت کنند، بدون‌ آن‌که مستقیماً از دستگاه ها یا اینترفیس‌های منحصر به فرد خود استفاده کنند.

وی نوشت: شبکه های جدید ارتباطی که توسط API مدیریت می شوند به این منظور نیاز به مهارت های برنامه نویسی دارند. "کد نویسی منبع ایجاد راه حل های جدید تجاری است. این موضوعی انتقادی برای افراد است تا مهارت خود را با مفاهیم زیربنایی جدید مهندسی شبکه ارتقاء دهند. "

اسوال خاطرنشان کرد: این تغییر چالش برانگیز است زیرا آموزش افراد و تیم ها هزینه بر خواهد بود و ممکن است همه‌ی افراد با سیستم جدید سازگار نباشند.

وی ادامه داد: این سیستم برای افرادی که خود را با آن وقف دهند و مهارت‌های لازم را فرا بگیرند، مزایای بسیاری خواهد داشت. وی گفت: "اپراتورهای شبکه به حیطه کاری خود نزدیک تر خواهند بود و وظایفی واضح تری خواهند داشت که در نهایت می‌توانند برای سازگاری بهتر با تحولات دیجیتال به کسب و کار و یا دیگر افراد سازمان کمک کنند. به لطف داشتن یک شبکه ارتباطی قابل برنامه ریزی که بتوان از راه دور و با تجزیه و تحلیل به آن دسترسی داشت، باعث سرعت و عملکرد افراد می‌گردد و در نتیجه فرصت‌های جدیدی را در اختیار خواهد گذاشت.

امسال سیسکو در تلاش برای پرداختن به محیط شبکه در حال ظهور software-oriented ، برخی از مهمترین ابزارهای صدور گواهینامه و پیشرفت حرفه ای خود را اصلاح کرد. شاید یکی از بزرگترین موارد اضافی افزوده شده، مجموعه جدیدی از گواهینامه های حرفه ای برای توسعه دهندگان با استفاده از جامعه در حال توسعه DevNet در سیسکو باشد.

گواهینامه های تخصصی و حرفه ای DevNet سیسکو، توسعه نرم افزار برای برنامه‌های کاربردی، اتوماسیون،DevOps ، cloud و IoT را پوشش می دهد و به توسعه دهندگان نرم افزار و مهندسین شبکه که دارای مهارت نرم افزاری برای توسعه برنامه ها، شبکه های ارتباطی و زیرساخت های عملیاتی هستند ارائه خواهد شد.

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره
  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید