آخرین اخبار

This is some blog description about this site

Content Delivery Network) CDN) چیست؟

Content Delivery Network) CDN) چیست؟

شرکت‌های بزرگ اینترنتی برای کنترل ترافیک سایت و سرویس‌های اینترنتی خود از چندین سرور در نقاط مختلف جهان برای ذخیره‌سازی و تحویل اطلاعات و امکانات خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود که کاربران مختلف در سراسر جهان در هنگام استفاده از سرویس‌های آن‌ها هیچ‌گونه تفاوتی را حس نکنند و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک‌ترین سرور شرکت مورد بحث استفاده کنند. قابل توجه هست که مهمترین مزایا در شبکه توزیع محتوا (CDN) همیشه امنیت بسیار بالا، در دسترس بودن، پخش صحیح فشار بر روی چندین سرور می باشد.

Content Delivery Network) CDN) چیست؟

Content Delivery Network) CDN) که به فارسی آن را شبکه توزیع محتوا می‌نامند، از سرورهای متعددی در نقاط مختلف جغرافیایی استفاده می‌کند که سرعت ارسال محتوای استاتیک و پویا را بهبود می‌دهد. وب‌سایت‌ها به‌طور خودکار نیازمند مسیری هستند که به نزدیک‌ترین سرور آن‌ها را وصل کند، سرعت بارگذاری صفحه، پهنای باند و سرعت ارسال مطالب را به کاربران افزایش دهد. بسته به ترافیک و تعداد گره‌ها الگوریتم CDN، بهترین مسیر را برای بهبود عملکرد انتخاب می‌نماید.

کاربرانی با ابزار اتصالی سرعت‌بالا، مخصوصاً اگر از سرور خیلی فاصله داشته باشند، شاهد وقفه در بارگذاری و کیفیت پایین عملکردها خواهند بود. استفاده از CDN باعث بهینه شدن سرعت ارسال (داده) و افزایش پهنای باند موجود برای هر کاربر می‌شود.

در واقع شبکه توزیع محتوا ( CDN) در هر سرور خود، مطالب وب‌ سایت را به‌صورت کش شده نگه‌ داری می‌ کند و بسته به آدرس IP کاربر، نزدیک‌ترین سرور را به او معرفی کرده و اطلاعات را از آن سرور برای او ارسال می‌کند.

شبکه توزیع محتوا cdn چیست

 

مزایای CDN چیست؟

مالکان کسب ‌و کار ها باید برای بهینه سازی سایت خود اقدام به تولید محتوا کنند و آن‌ها را در سایت خود نگه‌ دارند ( حتی اگر ساختار سایت را تغییر دهند) و از طرفی دیگر باید تمامی این اطلاعات را در سریع‌ترین زمان ممکن، به کاربران خود که دنبال کننده سایت آن‌ها می‌باشند، ارائه دهند. CDN ( شبکه توزیع محتوا) همان‌طور که گفتیم چون از سرورهای متعددی استفاده می‌کند، باعث می‌شود که سرعت بارگذاری و ارسال داده به مشتریان و در واقع برای ارسال سریع‌تر داده به مالکان سایت‌ها کمک خواهد کرد.

همچنین CDN دارای مزیت‌های زیر هم هست:

  • توقف‌ها و ترافیک سنگین را از بین می‌برد

بارگذاری فیلم‌ها مسلماً زمان زیادی را برای بارگذاری می‌گیرد و حتی ممکن است که بارگذاری آن بنا به دلایلی مانند سرعت ‌پایین اینترنت، متوقف شود اما CDN کمک می‌کند که این مسئله اتفاق نیفتد و سرعت دانلود فیلم را افزایش می‌دهد.

  • به حداقل رساندن از دست دادن بسته‌ها

کیفیت ارسال بسته‌ها را افزایش می‌دهد چون‌که داده هیچ بسته‌ای از بین نمی‌ رود( یا به حداقل مقدار ممکن می‌رسد.)

  • افزایش سرعت بارگذاری

به دلیل داشتن سرورهای متعدد که در واقع اطلاعات سایت را در آنجا نگهداری می‌کند، سرعت بارگذاری افزایش خواهد یافت.

  • معکوس کردن فایل

معکوس کردن فایل از داده را هنگامی‌ که اتفاق ناگواری به‌طور طبیعی می‌افتد، حفظ می‌کند. زلزله یا زمین‌لرزه ممکن است که باعث قطع سرویس برای مدتی طولانی گردد اما CDN اطلاعات را همچنان حفظ خواهد کرد.

  • ارسال زنده را بهینه خواهد کرد

در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب که اساس آن بارگذاری فیلم است، به‌جز سریع نمودن دانلود فیلم‌ها، نمایش زنده آن‌ها را بهتر و باکیفیت بیشتری انجام می‌دهد.

  • شبکه‌های خطی را توانمندتر می‌کند

شرکت‌ها می‌توانند از همان روشی که شبکه‌های اصلی مطالب خود را ارائه می‌دهند، با استفاده از CDN وبه صورت 24 ساعته نیز خدمات خود را ارائه دهند.

  • کیفیت پوشش زنده را ارتقا می‌دهد

مالکان سایت می‌توانند پوشش زنده‌ای از فعالیت‌های خود بدون نگرانی کاهش کیفیت، داشته باشند.

  • قابلیت ارتقا دارد

فناوری‌های جدید نیازمند ارتقا در سرورها هستند تا بهتر بتوانند خدمات خود را به کاربران ارائه دهند. CDN را می‌توان با فناوری‌های جدیدی که به وجود آمده است، تطابق داد.

شبکه تولید محتوا cdn چیست

 

معایب CDN چیست؟

هر وسیله و فناوری در کنار مزایای خود، دارای معایب خاص خود می‌باشد. معایب CDN می‌توان گفت هزینه‌های زیادی است که هرماه باید پرداخت اما در حالت کلی چون مسیر ارسال داده را کاهش می‌دهد، می‌تواند باعث صرفه‌ جویی کلی گردد. چند معایبی که CDN دارد:

  • در نقاطی به‌خوبی عمل نمی‌کند

نقاطی در ارسال محتوا وجود دارد که باعث شکست در کل زنجیره می‌گردد. (البته اگر اتفاق بیفتد)

  • متفاوت بودن زمان پاسخ

شبکه توزیع منابع دارای کلاینت‌های زیادی است و از این‌ رو زمان پاسخ به خاطر حجم ترافیک CDN ها ممکن است متفاوت باشد.

  • ممکن است برای رشد کسب‌وکار شما منفعت نداشته باشد

مالکان وب‌سایت‌ها باید قبل از خرید CDN، در خصوص موقعیت‌های مشتریان خودشان تحقیق کنند و شبکه توزیع محتوایی را انتخاب کنند که ازنظر موقعیت باعث رشد کسب‌ وکار آن‌ها گردد. برای مثال مشتریان اصلی شما از ایران هستند، خرید CDN از اروپا یا دیگر کشورهای آسیا منفعتی برای شما ندارد ولی ازنظر سئو تأثیرگذار است.

  • مشکل مدیریت محتوا

شرکت‌ها برای تولید محتوای بهینه خود، از سیستم تولید محتوا استفاده می‌کنند که این سیستم در هر حوزه و ناحیه‌ای مخصوص به خود است که ممکن است توسط CDN پشتیبانی نگردد.

  • نداشتن کنترل مستقیم

تغییرات در محتوا باید توسط افراد و ارائه‌دهندگان CDN انجام شود، مالکان نمی‌توانند مستقیم به آن دسترسی داشته باشند زیرا ممکن است باعث مشکل گردد.

شبکه توزیع محتوا cdn چیست

 

انتخاب یک CDN (شبکه توزیع محتوا)

همیشه مالکان این سوال را در ذهن خود دارند که کدام نوع شبکه را انتخاب کنند. هر شبکه‌ای خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارد. مشتریان بهتر است عوامل زیر را برای انتخاب یک شبکه توزیع محتوا در نظر بگیرند:

 

  1. پشتیبانی از ارسال انواع فرمت ویدئو
  2. پشتیبانی از ارسال موبایل
  3. دارای لوازم دارای مجوز و محافظت‌شده
  4. دارای قابلیت تجزیه ‌و تحلیل

CDN های رایگان

استفاده از سرویس CDN، برای شما هزینه خواهد داشت. اما برخی شرکت‌ ها، قابلیت استفاده از یک سری فایلها را در شبکه خودشان به‌صورت رایگان به شما می‌دهند. این فایلها اکثراً منابعی هستند که به مقدار بسیار زیادی در سایت‌های اینترنتی به‌کار رفته‌ اند مانند فایلهای کتابخونه‌ای پراستفاده ای‌جکس و جاواسکریپت پراستفاده‌ترین حالت در اینترنت استفاده از فایل jQuery در سرور گوگل هست. یعنی به‌جای اینکه فایل اصلی jQuery را در سایت خودتان آپلود کنید و در src اسکریپت به آن فایل اشاره کنید:

scripts/jquery.min.js

به‌صورت مستقیم از این آدرس در src مربوط به اسکریپت استفاده می‌کنید:

http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.3.2/jquery.min.js

البته مایکروسافت هم اخیراً اعلام کرده که فایلهای مربوط به Microsoft Ajax و jQuery را به‌صورت رایگان در CDN خود قرار داده و ما می‌توانیم استفاده کنیم.

 

مزیت استفاده از یک فایل در یک CDN بزرگ مثل گوگل و مایکروسافت چیست؟

مزیت اول : که در تعریف CDN توضیح داده شد یعنی به نسبت محل ما، سروری انتخاب می‌شود که فایل را به ما زودتر برساند.

مزیت دوم : تعداد بسیار زیادی از سایت های اینترنتی هستند از CDNهای اعلام‌ شده رایگان (گوگل و مایکروسافت) استفاده می‌کنند. چون آدرس این فایلها ثابت و همه سایت‌ها از این آدرس استفاده می‌کنند بنابراین شانس اینکه این فایل روی کامپیوتر کاربر شما قرارگرفته شده باشد بسیار بالاست. زیرا اگر کاربر، به اولین سایت برود که از این قابلیت استفاده می‌کند، این فایل مثل همه فایلهای دیر برای مرورگر، در‌هارد کامپیوتر دانلود و ذخیره می‌شود. به‌این‌ترتیب، مرورگر اگر در سایت دیگری به همین آدرس فایل برسد، آن را دیگر دانلود نمی‌کند و به همان فایلی که قبلاً دانلود کرده رجوع می‌کند و استفاده می‌کند. بنابراین شما می‌توانید به‌اندازه حجم آن فایل، سرعت لود شدن سایت خود را سریع‌تر کنید.

 

چند CDN (شبکه توزیع محتوا) محبوب

CDN رایگان شامل Coral Content Distribution Network ،FreeCast ،CloudFare و Incapsula است. بعضی از شرکت‌های شبکه توزیع محتوا محبوب را می‌توان Akamai ،Amazon CloudFront ،CloudFlare ،KeyCDN ،MaxCDN می‌باشد. 

شبکه تولید محتوا cdn چیست

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره
  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید