آخرین اخبار

This is some blog description about this site

چگونه تنظیمات اولیه روتر خود را انجام دهید؟

چگونه تنظیمات اولیه روتر خود را انجام دهید؟

 

توضیحات: اگر به تازگی یک روتر میکروتیک خریداری نموده اید و از تنظیمات اولیه آن اطلاع ندارید، نگران نباشید. در این مقاله، تنظیمات ابتدایی و اصلی این محصول را به شما آموزش می دهیم. باید بدانید که روش کار بسیار ساده است ولی در عین حال درک مفاهیم، بسیار با اهمیت است.

 

Reset کردن یا انجام تنظیمات مجدد برروی روتربرد میکروتیک

فرض کنیم، یک روتر جدید خریداری کرده اید یا پسورد روتر خود را فراموش کرده اید و یا می خواهید به هر دلیلی روتر خود را مجددا تنظیم نمایید. باید بدانید که عمل ریست، باعث پاک شدن تمامی تنظیمات انجام شده برروی روتر می شود و روتر را به تنظیمات اولیه کارخانه بر می گرداند.

به فلشهای قرمز رنگی که در شکل زیر مشخص شده اند، توجه کنید. قسمتی تحت عنوان Reset Panel که با فلش شماره 2 مشخص شده است، محل ریست کردن روتربرد است . برای ریست دستگاه، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. قبل از اینکه روتر را به برق متصل کنید، یک میله یا یک وسیله باریک را برروی محل Reset قرار داده و دکمه ریست را فشار داده و به همان حالت نگهدارید.
  2. در همان وضعیت دوشاخه روتر را به برق بزنید (1). چراغ های PWR و ACT روشن خواهند شد.
  3. چند ثانیه صبر کنید تا چراغ ACT شروع به چشمک زدن کند. بعد از اینکه حالت چشمک زن چراغ ثابت شد دکمه ریست را آزاد کنید. بدین ترتیب روتر شما به تنظیمات اولیه بر می گردد.

Reset کردن یا انجام تنظیمات مجدد برروی روتربرد میکروتیک

نکته: موارد ذکر شده برای روترهای سری 700 و همچنین سری 900 میکروتیک است. برای سری های دیگر، روش ریست متفاوت است.

در صورتی که روتری در اختیار دارد که پورت سریال دارد شما برای ریست کردن دستگاه می توانید از این پورت استفاده کنید. برای نحوه انجام اینکار می توانید به مقاله "چگونه RouterOS را با استفاده از Netinstall نصب کنید" مراجعه نمایید؟ 

 

تنظیمات اولیه روتر برد میکروتیک

بعد از ریست شدن روتر، مجددا شروع به تنظیمات اولیه روتر می کنیم. حال در نظر بگیرید قرار است شبکه ای با ساختار زیر راه اندازی کنید.

تنظیمات اولیه روتر برد میکروتیک

کابل شبکه را به یکی از پورت های شماره 2 تا 5 متصل کنید (در اینجا می خواهیم تنظیمات مورد نظر را برروی روتربرد مدل RB750GL میکروتیک پیاده سازی کنیم). به این نکته توجه داشته باشید که در تنظیمات اولیه دستگاه، رول های فایروالی تعریف شده اند که نمی توان از طریق پورت 1 حتی از طریق آدرس MAC به روتر متصل شد.

بعد از اتصال کابل شبکه به یکی از پورت های گفته شده، از طریق نرم افزار Winbox به روتر متصل شوید. در صورتی که نرم افزار Winbox را برروی سیستم خود ندارید، می توانید در صورت اتصال به اینترنت، آن را از طریق سایت میکروتیک دانلود کنید و یا IP پیش فرض روتر را که 192.168.88.1 می باشد در مرورگر خود وارد کرده و نرم افزار Winbox را دانلود نمایید.

نرم افزار را با استفاده از کلید Run، اجرا کرده و بر طبق شکل زیر، از قسمت Connect To برروی کلیدی که مشخصه ... دارد، کلیک کنید، لیست IP و مک آدرس، روترهای موجود نمایش داده شود برروی آدرس MAC کلیک کرده و روی کلید Connect کلیک کنید.

 

نحوه اتصال به میکروتیک از طریق Winbox

بعد از ورود به میز کار میکروتیک، پیغامی مبنی بر پاک کردن کلیه تنظیمات کارخانه مشاهده می کنید. برروی کلید Remove Configuration کلیک کنید سپس روتر Reboot شده و لازم است مجددا به همان روش قبل از طریق Winbox به روتر متصل شوید. حالا کلیه تنظیمات پیش فرض پاک شده اند و شما می توانید تنظیمات مورد نظر خود را برروی روتر اعمال کنید.

 

پاک کردن کلیه تنظیمات اولیه میکروتیک

طبق ساختار شبکه در این سناریو پورت 1 روتر را با کابل شبکه به مودم و پورت 2  را به سوییچی که مرتبط با شبکه LAN داخلی است، متصل کنید. با توجه به شبکه ای که قرار است ایجاد کنید شروع به کانفیگ اولیه میکروتیک می کنیم.

با فرض اینکه کابل های شبکه به ترتیبی که در بالا گفته شد، به پورت های میکروتیک متصل شده باشند، می توان برای سهولت در تشخیص پورت های به کار گفته شده، اینترفیس ها را نامگذاری کنید. برروی منوی Interfaces که در تصویر زیر نشان داده شده است کلیک کرده و سپس نام ether1 و ether2 را با کلیک روی نام اینترفیس به اسامی WAN و LAN  تغییر دهید، به این ترتیب اینترفیس ها به اسامی گفته شده نامگذاری می شوند.

 

نحوه تغییر نام اینترفیس در روتربرد های mikrotik

بعد از تغییر نام طبق سناریو به هر اینترفیس، IP Address آن را اختصاص می دهیم. برای این کار دو روش وجود دارد:

1. نوشتن Script: در این روش از طریق فهرست قابلیت های میکروتیک، برروی گزینه New Terminal کلیک کنید در پنجره باز شده Script زیر را وارد کنید.

admin@MikroTik] > ip address add address=172.25.25.233/25 interface=WAN-ether1]

admin@MikroTik] > ip address add address=192.168.1.1/24 interface=LAN-ether2]

 2. محیط گرافیکی: بعد از اتصال به میکروتیک از طریق winbox، در منوی اصلی به مسیر IP -> Address رفته و در پنجره نمایش داده شده بر روی مشخصه + کلیک کنید. در قسمت Address، آدرس IP شبکه WAN خود را به همراه Subnet آن مطابق شکل وارد کنید و از قسمت Interface، اینترفیسی که به مودم متصل شده است را انتخاب نمایید.

 

چگونه برروی اینترفیس های میکروتیک IP Address تنظیم کنیم

نحوه تنظیم IP آدرس برروی میکروتیک

IP آدرس شبکه LAN را نیز به ترتیب بالا اضافه کنید.

 آموزش ست کردن IP آدرس برروی روتربرد Mikrotik

بعد از تنظیمات بالا برای اینکه کاربران براحتی بتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند باید یک NAT Rule ایجاد کنید. روش کار به این شکل است که در منوی اصلی به مسیر IP -> Firewall رفته و در تب NAT بر روی مشخصه + کلیک کنید. در پنجره NAT Rule در قسمت Chain گزینه srcnat و در تب Action از فیلد آبشاری، گزینه masquerade را انتخاب کنید.

نحوه دسترسی کاربران به اینترنت از طریق میکروتیک

راه اندازی NAT از نوع masquerade برروی میکروتیک

دسترسی کاربران به اینترنت از طریق NAT در میکروتیک

در نهایت شما نیاز دارید که تمام درخواست هایی که به سمت اینترنت می روند را Rout کنید. بنابراین به مسیر IP -> Route رفته و یک Default Route مطابق شکل زیر ایجاد کنید. توجه داشته باشید IP: 172.25.25.254 آدرس گیت وی شبکه WAN در این سناریو می باشد.

چگونه برروی میکروتیک Default Route راه اندازی کنید

نحوه ایجاد دیفالت روت بروی میکروتیک

بدین ترتیب تنظیمات روتر میکروتیک به پایان رسید و شما با انجام مراحل فوق می توانید کانفیگ شبکه خود را براحتی انجام دهید.

 آیا بعد از خرید روترهای میکروتیک با نحوه کانفیگ میکروتیک به مشکل برخوردید؟

لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مجموع رتبه (5)

4.5 از 5 ستاره
بارگذاری نظرات قدیمی تر
  • مهمان - amireisa

    با عرض سلام و خسته نباشی
    باتشکر از مطالب مفید شما
    من یه میکروتیک وای فای مدل Metal 2shpn دارم ،برای راه اندازی و تنظیمات و کانفیگ لطفا راهنمایی بفرمایید.

    دوست دارم 0 لینک کوتاه:
  • سلام خسته نباشید.. میگم میشه یه راهنمایی بفرمایید که روی آنتن وایرلس میکروتیک چه تنظیماتی اعمال کنم که تو بازی بهتر نتیجه بگیرم وبدون لگ و دیلی بازی کنم کلاف بازی میکنم.. ;);)

    دوست دارم 0 لینک کوتاه:
  • مهمان - رضا خدایاری

    با سلام و تشکر از تلاش و زحمات شما .
    آیا امکان محدودیت هایی بر روی کلاینت ها اعمال کنم ؟ مثلا مقدار حجم دانلود برای هر کلاینت در یک بازه زمانی مشخص . و اینکه بخوام فعالیت های هر کلاینت رو مانیتور کنم و میزان حجم مصرفی هر کاربر رو داشته باشم ؟
    باز هم از توجه تان ممنون و مچکرم !

    دوست دارم 0 لینک کوتاه:
  • سلام
    بله این امکان از طریق پکیج usermanager وجود دارد .

    دوست دارم 0 لینک کوتاه:
  • مهمان - هادی

    دارای رتبه 4 از 5 ستاره

    باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت شماسرکارخانم ارژنگی:مطالب بسیارمفیدوارزنده بودندبه نحویکه یک فردمبتدی براحتی بامطالعه مطالب فوق قادربه راه اندازی این سیستم خواهدبود.کمال تشکروقدردانی بنده روبجهت فصاحت درنحوه آموزش خودپذیراباشید.امیداست درپناه حضرت ولیعصرسربلندوشادباشید.قابل ذکراست که محبت نموده توضیح فرماییدبه بنده که IPهایی که اختصاص داده بودیددرتمام تنظیمات به شرط ایجادسناریویی که ابتداعرض نمودیدهمین هست یابسته به اینترنت وشبکه داخلی بایدتغییرکند؟اگربایدتغییرکندچگونه آدرس ها روبیابیم یااختصاص دهیم؟آیااین مدل روتربردهمزمان قابلیت ساپورت ۲۰کاربرراهمزمان داردیانه؟اگرنه پیشنهادشماکدام مدل مرقوم به صرفه وباهزینه پایین است؟آیادرتنظیمات مودم اعمالی نیازهست؟اگرهست لطفاراهنمایی فرمایید؟نحوه اختصاص userوpasswordبه کاربران چگونه هست؟نحوه دادن حجم معین به کاربران چگونه است؟آیادرسیستم های کاربران نیازبه تنظیمات خاصیست؟بنده یکسالیست که سمت فراگیری شبکه آمده ام وشدیداعلاقه مندونیازمندفراگیری آن بجهت شرایط کاریم هستم وممنون میشوم راهنمایی فرمایید.

    دوست دارم 0 لینک کوتاه:
  • سلام
    خوشحالیم که کمکی کردیم .
    ما به سوالات شما در در قسمت های مختلفی اشاره کردیم که میتوانید به انها مراجعه کنید

    دوست دارم 0 لینک کوتاه:
  • مهمان - امین کیانی

    سلام من 2 خط adslدر مودم میکروتیک تعریف نمودم که الان هر خط من در داخل میکروتیک همزمان فعال هستند که بانکها و بعضی از برنامه های کاری دفتر را به هم ریخته در زمانی که اینترنت 1 رو فعال میکنم بانکها باز میشود و لی بعداز چند لحظه خطای اتمام ایمنترنت یا یوزر پسورد میدهد و وقتی اینترنت 2 را فعال می کنم سرعت نتم کاملا ضعیف می شود ضمناً مودمهای من در حالت ppoeمی باشد و نمی خواهم بریج شود
    من میخواهم مودمم طوری تنظیم شود که در صورت قطع شدن اینترنت 1 باینترنت 2 فعال شود چون همزمان بانکها به مشکل میخورم
    باتشکر کیانی

    دوست دارم 0 لینک کوتاه:
  • سلام
    این موضوع نیاز به بررسی سرویس های شما توسط همکاران ما را دارد .
    میتوانید با واحد فنی تماس بگیرید

    دوست دارم 0 لینک کوتاه:
  • مهمان - حسین

    با سلام لطفا در مورد کانفیگ روتر میکروتیک 24پورت 1101 توضیح دهید

    دوست دارم 0 لینک کوتاه:
  • مهمان - momeni

    سلام توی قسمتی که ip به lan و wan میدیم من قسمت آی پی دادن به نتورک رو متوجه نشدم، میشه واسم توضیح بدین

    دوست دارم 0 لینک کوتاه:

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید